Kiss Norberttel kötetlenül – hazánk topversenyzőjével beszélgettünk!

0

Pályája csúcsait járja, kétszeres Európa bajnok, és bármihez is nyúl, az valósággal arannyá válik. Idén csapatot váltott, de továbbra is a kamion Európa bajnokság mezőnyében tapossa a gázt. A Mercedes által is felfedezett Tankpool24 Racing Team nemcsak egy motiváló új kihívás, könnyedén ugródeszkává is válhat Kiss Norbertnek, a már említett német márka miatt…!

Mindig is autóversenyző akartál lenni, vagy más sporttal, sportokkal is megpróbálkoztál?

Szerettem volna autóversenyző lenni, de űrhajósnak is szívesen álltam volna igazából… (nevet) Egyik sem volt reális. Általános iskolás koromban fociztam, és volt is egy gyenge próbálkozásom, amikor jelentkeztem a Haladásba. A labdarúgás világában ma már sok befutott sráccal együtt próbálkoztam, talán közülük Guzmics Ricsi neve csenghet a legismerősebben – ő egyébként csak pár lépcsőházra lakott tőlünk még anno, Szombathelyen. A foci közege nem volt az igazi számomra, így később, már a középiskolában elkezdtem kosarazni, de ott meg hamar túlnőttek a rajtam a társaim. A lassan cseperedő, átlagosnál alacsonyabb termetem miatt elment a kedvem a kosárlabdától is, és ebben az időszakban már javában ment a szimulátorozás. Így kezdődött el valami más!

 

Volt valaki a családodban, aki előtted már közvetlen kapcsolatban állt a versenyzés világával? Honnan jött az indíttatás?

Édesapám mozdonyvezetőként dolgozott, aztán a későbbiekben koordinátori feladatokat látott el, egész életében a vasútnál volt, onnan is ment nyugdíjba. Anyukám pedig népművelő, művelődési központokban rendezvényszervezőként tevékenykedett Kőszegen és Szombathelyen. Egy szó, mint száz, nem autósportos családból jövök!

 

Kiss Norbertet majd mindenki „kiköpött” túraautó pilótának tartja. Időről időre visszatérő kérdés Veled kapcsolatban, hogy mikor váltasz szakágat. És tényleg, mikor?

 

anoo

 

Nem az én kedvemtől függ ez a dolog, sokkal inkább a lehetőségeimtől, a támogatóimtól. Jelenleg a kamionsportra van lehetőségem, és szponzorációm, amit ezúton is nagyon köszönök az engem patronálóknak! Köszönet érte, hogy velem vannak, és lehetővé teszik ezt az idei évet, nagyon kellettek, kellenek hozzá. A másik oldala az, hogy nagyon szeretem a kamionversenyzést! Egy komoly technikai szakágban európai szinten mérhető sikereket értem el, Európa bajnok tudtam lenni. Felfigyeltek rám, külföldi csapattól kaptam szerződést, egy külföldi gyár érdeklődik a munkánk, a teljesítményünk után, komolyan vesznek bennünket – ezek mind-mind nagy dolgok. Szívesen csinálom azt, amit, hiszen felejthetetlen élményekkel gazdagodtam, elég csak a tavalyi évre gondolni, amikor az egy szezonban futott legtöbb pole pozíció, és legtöbb futamgyőzelem is az én nevemhez fűződött az Európa bajnokságon. Ezek bekerültek a sportág történelemkönyvébe, és ha Mercedes-el is sikerül egy új fejezetet nyitnunk, akkor pláne elégedett leszek.

 

Az új sportcsatorna feltűnésével rendszeresen vagy képernyőn az F1-es közvetítések alatt, szakértőként. Élvezed ezt a fajta kihívást?

Nem nehéz, mert élvezem. Már az M4 Sport indulása előtt is úgymond képernyőn voltam, egészen 2012-től fogva. Ez a szakértői brigád csinálja már hosszú ideje ezt, és úgy gondolom nem is rosszul, hiszen rengeteg pozitív visszajelzést kap a csatorna. Persze hibák mindig előfordulnak, mi is emberek vagyunk, és mondunk néha hülyeségeket, de összességében a nagyközönség szerint is rendben van, a produktum.

 

Melyik az az autótípus, és melyik szériában, amit ideális esetben, a legszívesebben vezetnél, hosszabb távon is?

Majdnem mindegy, hiszen szívesen versenyzek én bármivel, aminek négy kereke van! Mentem Seat után Suzukival, de Forma Renault-al is indultam régebben. Miután majd megnyertem a Mercedesnek a kamion Európa bajnokságot, jó lenne olyan további érdekes helyeken, bajnokságokban kipróbálni magam, ahol jelen van ez a márka. Példának okáért szívesen vezetnék GT3-as Mercedest, de egy esetleges DTM lehetőségtől sem zárkóznék el… Bármi jöhet! (az interjú óta eltelt időben Norbi sikeres DTM „bemutatót” tarthatott a német túraautó bajnokság hungaroringi fordulóján, Toto Wolff közbenjárására – természetesen egy Mercedessel)

 

Régóta taposod már a gázt, szerte-szét Európa pályáin. Ugyanolyan motivált vagy, akkora élvezetet okoz a versenyzés, mint a régmúlt szimulátoros időkben?

 

ano

 

Igen. Rég voltak azok az idők, nagyon rég, amikor akadtak motivációs problémáim. A csapatváltás azért történt, mert szerettem volna új motivációt keresni magamnak, és találtam is. Az idei év ebből a szempontból top!! Tudatosan keresem az új kihívásokat, és sikerrel rájuk is lelek – ez mozgat, és hajt legbelül.

 

Mik azok a pillanatok, amik kitörölhetetlen nyomok az elmédben?

A kétszeri Európa bajnoki sikert sorolnám ide. Kiváltképp 2014-et, amikor minden ellenünk szólt, de mégis valahogy felülkerekedtünk a minket sújtó problémákon. Nagyon jó volt a csapategység, nagyon jók voltak a szerelők! Imi, Póni, Csoki és Csabi, akik az én autómon dolgoztak, leginkább nekik köszönhető az, hogy Európa bajnoki címet sikerült nyernünk abban az évben. Nagyon jó munkát végeztek ők négyen, és együtt olyat hoztunk ki az autóból, ami nem volt benne… Nagyon szép időszak volt ez, szívesen gondolok vissza rá.

 

Melyik a kedvenc pályád, és ki az a személy, az a pilóta, akit példaképként tudnál állítani magad elé?

Le Mans-ban a rövidített, Bugatti pálya nagyon jó, és a Hungaroring is nagy favorit, természetesen. Versenyzőként Michael Schumachert szeretném megemlíteni, ő egy kivételes képességű pilóta. Igazi bajnokként mindig képes volt a maximumot nyújtani abban a projektben, ahol éppen szerepelt. Legendás volt a munkabírása, a győzelmei, a rekordjai mögött hatalmas mennyiségű munka rejtőzik, ez a hozzáállás mindenképp követendő példa!

 

Nehéz kérdés, nem létezik rá konkrét recept, de… Mit tanácsolnál annak a fiatalnak, aki hozzád hasonlóan a szimulátor kormánya elől vágyódik a valós versenypályákra? Honnan fogja meg a dolgot, hogy eljusson valahová?

 

atan

 

Tényleg nehéz kérdés. Kitartás, türelem, nem szabad feladni. Amikor lehetőség nyílik rá, felkészültnek kell lenni. Mindig készen kell állni, talán ez a leglényegesebb üzenet… Amikor adódik egy sansz, és van ötszáz jelentkező, aki mind ugyanazt akarja, akkor Neked kell lenni a legjobbnak. Törekedjenek a maximumra, és legyenek topon, mert lehet, hogy nem lesz újabb esély.

 

Képek: Kiss Norbert / Maszlik Zoltán