Interjú Czollner Gyulával – „A Supercars a klasszikus túraautózás!”

0

A Forma-1-rajongók számára minden bizonnyal ismerősen cseng Czollner Gyula neve, hiszen körülbelül tíz éven át közvetítette a száguldó cirkusz versenyeit, 2011 végéig. Azonban az idei évben visszatér a kommentátorfülkébe, a Spíler TV-n, és a Supercars ausztrál túraautó-bajnokság, illetve a Ralikrossz Világbajnokság eseményeit fogja kommentálni. Erről kérdeztük az ismert szpíkert az Automobil és Tuning Show-n!

 

A Forma-1 és a DTM után milyen az ausztrál Supercars Bajnokságot közvetíteni? Mi a sajátossága a versenysorozatnak?

Az ausztrál túraautó-bajnokságot nyilván kevés ember ismeri itt, Európában és azon belül Magyarországon. Azonban, ha valaki veszi arra a fáradtságot, hogy legalább egy futamot megnézzen, akkor rájön arra, hogy ez az igazi túraautózás. Sokkal egyszerűbb és olcsóbb autókról van szó, a DTM-ben vagy a WTCC-ben látott technikáknál. A költségek csökkentésére pedig már Európában is próbálnak törekedni, hogy ne legyenek az autók túl drágák, ergo, sokkal többen hozzájuk tudjanak jutni.

Itt tényleg az igazi, test-test elleni, látványos túraautózás van. Sokkal közelebb vannak az autók és a versenyzők egymáshoz, így pedig elképesztő csaták és ütközetek alakulnak ki, ráadásul mindezt Ausztrália legendás pályáin.

Úgyhogy én azt gondolom, hogy amikor az első futamot láttam, pont Adelaide-ben, az egykori Forma-1-es pályán, azt mondtam, hogy „igen, ez a klasszikus túraautózás”. Szerintem ez az autósport-rajongóknak egy unikum. Még akkor is, ha a versenyzők túlnyomó többségét itt, Európában nem is ismerik.

Hozzá kell tennem, hogy vannak hosszútávú versenyek is. Tudniillik, ezen alkalmakkor ebben a szériában már váltott pilótás felállás van, és akkor az egyik pilóta mindig valamilyen meghívott versenyző. Nagyon sok pilótát kipróbálták már a világ különböző részeiről: egykori Forma-1-es pilótákat, MotoGP-világbajnokokat például – indult már a bajnokságban Jacques Villeneuve és Mick Doohan is. A WTCC-ből is érkeztek ide versenyzők, mint például Priaulx, vagy Michelisz Norbi jelenlegi csapattársa, Tiago Monteiro. Azt gondolom, hogy a világon lassan már alig van olyan autóversenyző, aki legalább egyszer ne próbálta volna ki.

 

aa179

 

A Supercars az idei évtől már nem viseli a V8 nevet, hiszen majd be fogják vezetni a V6-os motorokat.

 

S mi várható az idei szezonban? Shane van Gisbergen megvédi-e a címet, vagy esetleg más lesz az, aki felülhet majd a bajnoki trónra?

Hát ehhez azért kell egy pár futam, hogy én is átlássam, hogy ki az, aki igazán veszélyes lehet Shane van Gisbergenre. Nyilván ő a legnagyobb esélyes, ez látszott Adelaide-ben is. Hiába a legendás Jamie Whincup a csapattársa, valahogy most úgy tűnik, hogy Gisbergen időszaka következik. De sok forduló van még hátra, ráadásul minden hétvégén két futamot rendeznek, úgyhogy én azt gondolom, hogy sokan fogják még megszorongatni őt, mint például James Courtney vagy Scott McLaughlin. De az adelaide-i versenyt látva, biztosan Gisbergen a favorit, toronymagasan.

 

Mitől mondható különlegesnek a Ralikrossz Világbajnokság?

A Ralikrossz Világbajnokság pedig egy teljes más történet. Feljövőben lévő sportág, magának a világbajnokságnak még nincs nagy múltja, de a ralikrossznak igen. Ez lesz a negyedik szezon csupán. Azt hiszem, sokat nem kell hozzátennem, elég csak megnézni, hogy milyen nevek és gyártók csatlakoznak évről-évre a szériához. Ilyen nevek például a kilencszeres ralivilágbajnok, Sebastien Loeb, a 2003-as WRC-bajnok, Petter Solberg, valamint Mättias Ekström és Timo Scheider, akik a DTM-ből érkeznek. Gyakorlatilag világklasszisok indulnak az RX-ben, ez pedig meg is mutatja a sportág jövőjét.

Ami pedig a plusz az egészben, hogy megint van egy magyar egy világbajnoki sorozatban. Ez azt jelenti, hogy Michelisz Norbi után egy második magyar versenyző, Lukács Kornél is eljutott odáig, hogy egy FIA-világbajnokságon induljon.

 

Írta: Kováts Oilvér