Hagyd már abba!

0

A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet (NEFI) Hagyd már abba! kampány keretében pénteken egy visszaszámláló órát helyezett el a Nyugat téren, rajta elvesztegetett óráink-napjaink-éveink összegével. Riasztó számok, riasztó trendek.

Ma Magyarországon tíz percenként hal meg valaki egészségtelen táplálkozás, huszonegy percenként dohányzás, s bő félóránként a mozgásszegény életmód következtében, ami összeadva azt is jelenti, hogy becslések szerint egymillió-hétszázezer egészséges évet veszít el hazánk lakossága évente. Ilyenkor nyilván lehet azzal védekezni, hogy sok elhalálozás összetett, vagyis nem vezethető vissza egy tényezőre. Fontosabb viszont, hogy ezek nagyon magas számok, amiket egyrészt fontos érzékeltetni, másrészt figyelemfelkeltés útján muszáj csökkenteni.

Ez vezérelte a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézetet is, akik egy visszaszámláló óra kihelyezésén túl, tanácsadással és a kampányhoz csatlakozó médiaszemélyiségekkel (Szabó Zsófi, Kocsis Tibor) közös tornával várták az érdeklődőket a Nyugati téren. A szembesítés mellett fontos üzenet volt az is, hogy a változást nem szabad halogatni, s a tökéletes alkalom keresése helyett a káros szokások mielőbbi elhagyása legyen a cél. A kampányba bekapcsolódók jócselekedeteik (pl. lift helyett a lépcsőt választottam, nem sóztam meg utólag az elkészült ételt) csökkenthetik az országos összértéket – ám még ennél is fontosabb, amit saját egészségük érdekében tesznek így.

A Hagyd már abba! tulajdonképpen ötvöz mindent, ami fontos az ilyen jellegű kezdeményezéseknél: figyelemfelkeltő, informatív, demonstratív, interaktív. Megjelenik benne az egyén és a társadalom is, amit szerencsés együtt kezelni, hiszen elválaszthatatlanok egymástól: a társadalom tagja vagyok, ami hat rám, ugyanakkor alkotó része is, ami képes azt alakítani is. A „Sok kicsi sokra megy” elv is kétirányú, ugyanis éppúgy rávilágít arra, hogy saját önsorsrontó életmódunk mivé kumulálódhat, mint arra, hogy az elenyészőnek gondolt változásunk mivé nőheti ki magát.

Fontos azt is látni és tudatosítani, hogy a komoly változásokhoz stabil fundamentumok kellenek. Mindig idő, míg valami igazán kiforrja magát és átütő eredményt mutat, emiatt nem szabad se türelmetlennek lenni, se betarthatatlan célokat kitűzni. Ezért is szerencsés, hogy a kampány nem óhajtja a sarkából kiforgatni a világot, sőt, kifejezetten kis lépésekben gondolkodik.