Futni jó

0

Ezt nemcsak a megszállottak állítják, akik évek, évtizedek óta, télen-nyáron róják a Margitszigeten, a Duna-parton vagy a Hármashatár-hegyen a köröket, hanem azok is, akik gyermekkori rossz emlékeiket legyőzve, felnőtt fejjel kezdték el gyűrni a kilométereket.

Futni sok okból lehet. Például, ha kergetnek, mert mint tudjuk, szégyen a futás, de hasznos. Akkor is, ha a busz után futunk, hogy elérjük. Amennyiben a sport részét nézzük akkor a legtöbb embernek nem egy élvezetes, örömforrást nyújtó mozgásforma jut eszébe, sokkal inkább a szenvedés, a fájdalom, a levegő után kapkodás. Pedig aki ráérez a futás valódi ízére, tudja, hogy remek dologról van szó, amit érdemes kipróbálni.

Gyakori hiba kezdőknél, hogy túl gyorsan akarnak futni. Mindenképpen azt tanácsolnánk, hogy inkább lassabban fussunk, és az időtartamot növeljük fokozatosan, ne pedig a sebességet. Az állóképesség így is javulni fog, és több friss oxigén jut a szervezetedbe, mint ha csak tíz percig bírnánk. A rendszeres futás önmagától is eredményezni fogja a tempó növekedését.

A testi tényezők mellett lelkileg is erősít ez a mozgásforma. Növeli az önbizalmat, segít magabiztosabbáés kiegyensúlyozottabbá válni. A fejlődés lehetősége és a mérhető teljesítmény miatt erősíti a lelket, mert minden futás után elmondható, hogy erre is képesek voltunk, ezt is végig csináltuk. Önfegyelemre tanít, elszánttá tesz, hiszen nem mindig könnyű kimenni és lefutni a napi adagot – de egy futó erős, és nem adja fel!  A futás nem magányos sport, hiszen a város tele van futókkal, nem lehet végigmenni úgy az utcán, hogy legalább egy futóruhás, kocogó emberrel ne találkoznánk.

Reggel, délben, vagy este? Mindegyik mellett és ellen is találunk érveket, de a válasz egyszerű. Az a legjobb időszak, amikor a legnagyobb esély van arra, hogy el is tudsz menni. Mindegy, hogy korán kelsz, éjjeli bagoly vagy, esetleg szereted délben letudni az edzést, az a legfontosabb, hogy akkor indulj neki, amikor a legkevesebb indokot találod meg az edzés ellen.

Persze, a futásra is igaz a mondás, hogy minden kezdet nehéz. Ha azonban kicsit is kitartó vagy, a kezdeti 1-2 kilométer – amit akkor vért izzadva gyűrsz le – néhány hét alatt megduplázódhat. Pár hónap elteltével pedig e távnak akár a tízszerese sem jelenthet már gondot. Időközben pedig azt veszed észre, hogy elkezdesz fogyni, egyre izmosabb, sőt, boldogabb vagy. Ugyanis a futás, bármely más mozgásformához hasonlóan, elősegíti a boldogsághormonok termelését.

Aztán itt vannak az amatőr futóversenyek. Legalább egy ilyenen részt kell venned ahhoz, hogy átérezd: mit is jelent, ha több ezer ember együtt, egymás mellett küzd ugyanazért, a járókelők, a környéken lakók folyamatos biztatása mellett. Már beindult a futóversenyek szezonja, szóval futásra fel!