A férfiak és a jóga

0

Az indiai vallás, filozófia és ezzel együtt a jóga alig több mint egy évszázada jutott el Európába, és a mai napig jóval népszerűbb a nők körében, mint a férfiak közt. Vajon mi lehet az oka annak, hogy ez az eredetileg kizárólag férfiak számára kidolgozott, a maga nemében tökéletes mozgásforma nyugaton elnőiesedett, és indokolt-e, hogy így alakult?

Az európai férfi ideál erőt és magabiztosságot sugároz, izmos és arányosan kidolgozott a teste. A férfi, aki meg kíván felelni az elvárásoknak, általában edzőteremben, gyúrással növeli izmait. Nincs is ezzel semmi probléma mindaddig, amíg a mozgás nem válik egyoldalúvá. A férfi izomzat jóval kötöttebb, mint a női, ráadásul a férfiak általában aránytalanul több időt és energiát fordítanak izmaik erősítésére, mint nyújtására. Az egyoldalú erősítés miatt az izmok még merevebbé válnak, s ez gerincproblémákhoz, derékfájáshoz, az izmok, inak rövidüléséhez, az ízületek mozgásterjedelmének beszűküléséhez és ízületi kopásokhoz vezet. A nagy súlyokkal végzett erősítések ráadásul a porckorongra is veszélyesek.

Mindezeken felül az egyoldalúan erősítő mozgásformák, gyakorlatok még a fő célt, az izom hatékony erősítését sem érik el. Izomtömeget ugyanis csak az izomkötegeket körbeölelő izompólya nyújtásával párhuzamosan lehet növelni. Ha ez nem tud tágulni, az izom számára nincs hely a növekedésre.  Az erősítés mellett végzett megfelelő mennyiségű és minőségű nyújtás tehát nem csupán egészségünk megőrzése, de az izom fejlesztése szempontjából is kulcsfontosságú. Az embernek – férfinak és nőnek egyaránt – egészsége megtartásához átlagosan napi harminc perc mozgásra van szüksége, ám nem mindegy, milyen minőségű, s mennyire kiegyensúlyozott a mozgásprogram.

Alapvetően két fajta mozgásformából kell összeállnia az edzésnek, nyújtó és erősítő, ezen belül statikus és dinamikus elemekből.  A jóga egyedülálló módon mindezeket ideális arányban tartalmazza. Az összes izomcsoportot megdolgozva biztosítja a harmonikus testépítést, tökéletesen alkalmas tehát arra, hogy férfiak edzéstervének alapelemévé váljon, kiegészítve akár súlyzós edzéssel is. Egy-egy gyakorlat kivitelezése komoly izommunkát és koncentrációt feltételez, és gyakran keményebben, de mindenképp összetettebben és harmonikusabban dolgoztatja meg az izmokat, mint a gyúrás. A jóga testgyakorlatai úgy fejlesztik az erőt, hogy közben folyamatosan nyújtanak is, ezáltal a testet erőssé és rugalmassá teszik. A belső szervekre is jótékonyan hatnak, fokozzák a vérkeringést, az immunrendszer működését, javítják a légzést, emésztést. Mindezeken felül a jóga nem csupán a testet, de az akaraterőt is edzi, megtanít szembenézni az élet kihívásaival, stresszoldó hatása pedig felülmúlhatatlan. Tévhit tehát, hogy a jóga nőies sport. Azok a férfiak, akik testben és lélekben egyaránt erőssé és rugalmassá szeretnének válni, a jóga segítségével elérhetik céljukat.