Canopy – a biztonságos adrenalinforrás??

0

Szív a torokban, remegő lábak, alattunk a semmi, sebesség, és gyönyörű látvány, közel a természethez. Ez az egész lényünket borzongató adrenalin bomba a legújabb extrémsportőrület, amely azért komoly, és egyre mélyebbre ható gyökerekkel rendelkezik már hazánkban is. Ez, az akár gyerekek által is bátran űzhető családi kikapcsolódásként és extrém sportnak is betudható őrület, a canopy. A közép-amerikából világkörüli hódító útra induló sportot már itthon is bármikor kipróbálhatjuk, hiszen több kitűnő pálya is a rendelkezésünkre áll, elérhető távolságban, minőségi szolgáltatás nyújtva. Ezek közül szemezgettünk!

 

A canopyzás nem ismeretlen az extrém sportokért rajongók körében, de a fák lombjai fölötti száguldást azok is kipróbálhatják, akik még talán sohasem kerültek semmilyen közelebbi nexusba az extrémitás világával, vagy azok, akik félősnek és fóbiásnak vallják magukat. A sportág Közép-Amerika dzsungeleiből, azon belül is Costa Ricából indult el világhódító hadjáratára. Az Costa Ricai Monteverde Nemzeti Park gigantikus fáinak lombkoronáin épültek az első kötélpályák, ám a cél nem a szórakoztatás és az adrenalinéhség kiszolgálása volt, teljesen más okból létesültek. Ezt is, mint oly sok mindent a történelemben a kutatók, a tudósok használták először, munkájuk során, hogy ne kelljen napi sokszor fel, majd lemászni akkor, ha egy másik terebélyes fa élővilágát, felépítését akarják megvizsgálni, hanem a fák között, kötélpályák használatával mozoghattak és végezhették a mindennapi tevékenységük.

Na de mi a helyzet Visegrádon…?

 

acanop

 

A canopy ma már szórakoztatási és sportcélokat testesít meg, és a világon egyre több, és egyre durvább, biztonságérzetünknek mindinkább ellentmondó pályák készülnek, világszerte. Magyarországon az első valódi canopypálya Visegrádon, a Nagy Villám-hegyen épült, amely a Pazar kilátás mellett garantált sikítós feelinget is kínál a vállalkozó kedvű bátraknak. A tíz szakaszos, 900 méter hosszú pálya bizonyos pontjairól elképesztő kilátás nyílik a visegrádi várra, a Dunakanyarra, és a messzebb elterülő Börzsönyre is – igazán lebilincselő.

Egy etap nagyjából egy órát vesz igénybe, amit a résztvevők száma is befolyásol, hiszen egy szakaszon egyszerre csak egy fő mozoghat, a biztonsági előírások szerint, amit a helyszínen nagyon komolyan is vesznek. Indulás előtt kötelező nyilatkozni, amelyben aláíratnak velünk egy nyomtatványt, mely szerint vállaljuk, hogy saját felelősségünkre veszünk részt a canopy túrán. A canopyzás egyébként a legveszélytelenebb sportág, bátran ajánljuk még tériszonyban szenvedők részére is, hiszen a dupla biztosítással elenyésző esélye sincs az esetleges malőrnek. Mindez természetesen nincs ingyen, ám a 3990 ft-os ár az egy órás álomkalandért igazán mértéktartó, jó ár/értékarányú befektetés. Felszerelést vinnünk nem szükséges, bukósisakot és beülőt is biztosítanak a szervezők.

Ez utóbbiak, illetve a hozzá kapcsolt szerkezet nélkül nem is lehet felmenni a pályára. A csigával és a csúszó görgőkkel ellátott szerkezetet felcsatolják a kötélpályára, amelybe belekapaszkodva, saját súlyunkkal koordinálva a sebességünk, útnak indulhatunk. Persze a már említett biztosításként, a lepottyanásunk megakadályozásáért karabinerekkel rögzítik a testünk, két ponton is. Ebből egy a drótkötélen, egy a csúszó szerkezeten helyezkedik el. Az a része a gépezetnek, ahol kapszkodunk, még egy fékalkalmatossággal is el van látva, hogy így irányítsuk sebességünk. Persze nem hagynak minket egyedül, hiszen a túravezető iránymutatása alapján kell minden szakaszt tejesítenünk, akinek nem árt a szavát megfogadni, hacsak nem akarunk a szakaszok végén elhelyezett védőhálóban landolni.

A rövid fejtágítás után már nincs más dolgunk, mint élvezni a sebességet és az elénk táruló látványt. A sebességről annyit, hogy az egyes szakaszokon 30–35 km/h-t tudunk elérni, ami bőven élmény, és jóval többnek tűnik, mint amennyi, de mégsem ijesztő. Egyes helyeken az 50 km/h sebesség is absolválható, és csupán rajtunk múlik, hogy a száguldást mennyire eresztjük bő lére. Arra azért nem árt ügyelni, hogy ne csússzunk túl lassan, mert akkor egyes részeken előfordulhat, hogy lendület híján megállunk, és nem jutunk el a célig. Ilyenkor a túravezető lesz segítségünkre, tehát pánikba esni nem kell, ha ez előfordul, nem fogunk a drótkötélpálya kellős közepén ragadni. A pálya magassága változó, akárcsak egy hullámvasút, hiszen a legkisebb részen a föld szintjétől hat méterre, a legmagasabbon pedig tizennégyre távolodunk, emelkedünk el.

A Mátrában is van egy szuper pálya…

 

acanopp

 

A visegrádi pálya mellett a Mátrában is kiélhetjük extrém lelkületünk: az Adrenalin kalandparkban ugyan csak egy kisebb, két szakaszból álló a pálya áll a rendelkezésünkre, de bemelegítésnek és próbálkozásnak ez is tökéletesen megfelel. Főként, hogy a két torony között feszülő pálya egy nagy szakadék fölé létesült. A 230 méter hosszú függeléken harmincméteres magasságban repülhetünk, miközben a Mátra, a környező falvak és Gyöngyös tárul a lábaink elé.

Szerte a világon több száz, vagy ezer helyszínen áldozhatunk a sebesség, az adrenalin és a száguldás iránti szenvedély oltárán, hiszen canopy-, vagy másnéven zip-line-ként ismert pályák szinte minden kontinensen fellelhetőek. A legjobbak az őshazából valóak, Mexikó, Costa Rica, Thaiföld, Brazília, Chile dzsungeleiben, esőerdeiben várják a kalandos túristákat. Egy jó túráért persze nem kell feltétlenül elhagyni az öreg kontinenst, hiszen Európában is több minőségi és izgalmas pálya található. A legtöbb nemcsak magát a száguldást nyújtja, de tájékoztatást és leírást is kapunk az útközben látható természeti látványosságokról, a helyi élővilágról, egyfajta interaktív kikapcsolódásként!