BodyART, a legújabb őrület

0

Az utóbbi években gomba módra szaporodtak az edzőtermek országszerte, számtalan mozgási és edzési lehetőséget kínálva az oda látogatóknak. Ha szereted a komplex mozgást, ha összhangba akarod hozni a tested és a tudatod, és mindig is irigyelted a kisgyerekek hajlékonyságát, akkor ne keress tovább. Próbáld ki a bodyArt-ot. Segít egységet alkotni önmagadban, önmagaddal, felmérheted az erősségeidet, tisztán fogod látni a gyengeségeidet és tudni fogod, hogyan edz úgy, hogy megteremtsd az egyensúlyt ezek között.

A bodyART kialakulása Robert Steinbacher nevéhez fűződik. A német szertornász alkotta meg ezt a mozgásformát, amely hatékonyan ötvözi a gyógytorna és egy kevésbé ismert mozgásforma, a japán Do In elemeivel. Olyat mozgási lehetőséget keresel, amit mindenki végezhet könnyedén, ahol kikapcsolsz, feltöltődsz, de nem kell annyira elmélyedni, mint a jógában. Egy olyan komplex edzést ismerhetsz meg benne, amely a testedet egy egész egységként kezeli. Az órákon minden mozdulat olyan természetességgel követi egymást, ahogy megtanultál kisgyerekként mozogni. Könnyedén, egyszerűen, természetesen. Olyan mozgásokat, mozdulatsorokat használ, amelyekkel a hétköznapi életben is biztosan találkozol, csak soha nem figyeltél rá tudatosan. A teljes testeddel törődik, nincsenek kivételezett részek. Ha a hátizmod erősíted, a mozgásnak köszönhetően sok más izom is bekapcsolódik a munkába, így szinte észrevétlenül is dolgoznak a mély hátizmaid is és sok más olyan izom, amire sose fordítottál különösebb figyelmet.

bodyartHa már jártál hasonló jellegű órákon, mint a pilates vagy a jóga, akkor már nem lesz számodra idegen a tudatos odafigyelés a testedre, a légzésed ritmusára, és ezek összhangba hozása. Viszont határozottan elkülöníthető a jógától, hiszen kevésbé elmélyült szellemileg, sokkal mozgalmasabb. Fizikailag és mentálisan is erősít, fejleszt. Mivel izomzatodat komplexen mozgatja, így azokat az izmaidat is könnyebben tudod fejleszteni, amelyek önmagukban komoly nehézséget és kihívást jelentenének. És a bodyART sokoldalúságát mutatja, hogy miközben az egyik izmod erősíted, a másikat épp nyújtod. Hatásos kettő az egyben mozgás. A mozgás során először a gyengébb izmaid fognak felzárkózni, majd később, amikor már egy szinten vannak, együtt fejlődnek tovább. Így lesz a tested izomzata arányos, feszes. A tested hajlékonysága, ereje nagymértékben fejlődik tőle, valamint az egyensúlyérzéked, állóképességed, koncentrációd is hatalmas változásokon megy keresztül pozitív irányba. A folyamatosan változó intenzitás egyszerre lazítja és erősíti a derék, hát- és csípőizmaidat, és az ízületeidre is jótékony hatással van. A gyakorlatok alatt nagyon fontos a légzésedre való összpontosítás, amely fejleszti a koncentrációd, hogy képes legyél kizárni mindent és tudatosan csak önmagadra, a tested jelzéseire figyelni. Ennek az előnyeit a tanulásod során is észre fogod venni. Sokkal jobban tudsz majd figyelni, csak egy dologra összpontosítani. A mélyizmaid, melyeket sosem használtál tudatosan, valamint az egész napos ülés, a folyamatos stressz is jelentősen megterhelte ezeket, határozottan erősebbek lesznek. Tartásod egyenes lesz, mozgásod ruganyossá, harmonikussá válik. Ha a hasonló jellegű óráktól eddig elriasztott az, hogy itt meditálni kell, hosszú percekig csak ülni vagy feküdni és a légzést figyelni, viszont a hajlékonyság vonzott, megnyugodhatsz.

Ha az alakformálás a cél, éppen úgy akkor is a Te sportod, mint amikor a test és a lélek harmóniája az elérendő álom. Azért azt ne felejtsd el, hogy a kampányszerű, hirtelen fellángolásból elkezdett edzés nem vezet el a végcélhoz. Életformává kell, hogy váljon és a rendszeres heti kétszeri alkalom hozza meg a látványos, érezhető változásokat, akár már egy hónap múlva. Természetesen végezhető otthon éppúgy, mint egy teremben csoportos óra keretében. Gyakorlatlanok, kezdők számára mégis inkább a csoportos órákat ajánlom, hisz egy gyakorlat tökéletes kivitelezését nem mindig lehet egyedül megoldani, sokszor kell egy szakavatott edző segítsége. Viszont amikor már tapasztalattal rendelkezel, tudod a határaidat, és képes vagy tudatosan figyelni önmagadra, a tested jelzéseire, végezheted otthon is a saját időbeosztásodhoz alkalmazkodva.