Az egészséges táplálkozás fontossága

0

A sportolóknál kiemelkedően nagy hangsúlyt kap az egészséges táplálkozás, mely elengedhetetlen ahhoz, hogy szervezetük megfeleljen a sokszor túlzott mértékű terhelésnek és elvárásoknak.

Vegyük sorra a különböző szervek egészséges működéséhez szükséges alapvető élelmiszereket és tápanyagokat. Manapság egyre több különféle táplálkozási előírás lát napvilágot, alig akad ember, aki ne próbált volna ki élete során valamilyen diétát. Ha komolyan tenni akartok valamit egészségetek megőrzése vagy visszanyerése érdekében, ne kezdjetek bele meggondolatlanul az elsőre sokat ígérő, ám egészégre annál károsabb diétába. Valamennyi valóban az egészséget szolgáló diéta egyetért abban, hogy a megfelelő teljesítményhez szükség van fehérjékre, szénhidrátokra, zsírokra, vízre, vitaminokra és ásványi anyagokra. Sportolók esetében is tehát a legfontosabb elv a változatos, kiegyensúlyozott étrend betartása. Fehérjékre, más néven proteinekre a szervezetnek szüksége van bizonyos sejtalkotók felépítéséhez. A proteineknek szerepük van az immunvédelemben, valamint a testi és szellemi teljesítőképességben is. A túl sok fehérjebevitel sem juttatja előnyhöz a sportolót. A napi ajánlott bevitel fele állati, a másik fele növényi eredetű kell, hogy legyen. A fehérjéket aminosavak építik fel, aminek csak egy részét képes a szervezet maga előállítani, a többihez táplálékainkból juthatunk hozzá.

Növényi fehérjeforrás a burgonya, a gabonafélék, az olajos magvak és a hüvelyesek. A sportolók napi energiaigényének felét szénhidrátok kell, hogy fedezzék. Azonban ha a kellő mennyiségnél többet visznek be szervezetükbe, akkor a fölösleg zsír formájában raktározódik. Szénhidrátok a kenyérben, burgonyában, rizsben, tésztafélékben fordulnak elő, de megtalálhatók gyümölcsökben, zöldségekben és salátákban is. Valamennyi zsírra is szükség van, gondoljunk csak arra, hogy vannak bizonyos vitaminok, amelyek zsírban oldódnak, és így válnak felhasználhatóvá szervezetünk számára, ilyen az A-, a D-, az E- és a K-vitamin. A telített és telítetlen zsírsavak egy részét a szervezetünk saját maga képes előállítani, az esszenciális zsírsavakhoz azonban az elfogyasztott élelmiszerekből juthatunk hozzá. A napi energiaigény húsz- harmincöt százalékát optimális esetben a zsírok teszik ki. A túlzott mértékű zsírbevitel elhízáshoz, szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához vezet. A zsírban oldódó vitaminok mellett szükség van vízben oldódó vitaminokra is, melyek közé a B-vitaminok és a C-vitamin tartozik. Különböző mennyiségben, de szinte minden élelmiszerben előfordul valamilyen vitamin. A szem, a bőr és a körmeink egészségéért A-vitamin fogyasztása elengedhetetlen. Forrásai a máj, a sárgarépa, a tejtermékek és a tojás. A B2-vitaminmegtalálható a tejtermékekben, a húsokban, a tengeri halakban és a sajtban. A szép hajért B5-vitamint kell a szervezetünknek. Forrásai a máj, a zöldségek, a búzacsíra, a napraforgómag és a garnéla. A B7-vitamin forrásai a máj, a karfiol, a csiperkegomba,az avokádó és a spenót.  Az egészséges szívműködés érdekében B1-vitaminra van szükségünk, amit a búzacsíra, a borsó, a belsőségek, a sertéshús és az élesztő tartalmaz. A tüdő egészségéért B12-vitamin felel, melyet megtalálunk a májban, a tejben, a tojássárgájában, a túróban, és az osztrigában. Az egészséges bélműködést pedig a B6-vitamin felügyeli. Forrásai a banán, a diófélék, az élesztő, a máj és a burgonya.